Zaspomínajte si s nami na zlatú éru motokrosu a na začiatky organizovania motokrosových podujatí v Klížskej doline..
Ako sa to začalo
Základy motokrosu vo Veľkom Klíži položil Miloš MARKO. Ako učeň AZNP Mladá Boleslav, prevádzka Nitra letisko, navštevoval motokrosový klub Mototechna Nitra. Tu sa ho ujal Jozef BOHUSLAV a Ladislav KAMENSKÝ. Pôsobil ako mechanik legendám motokrosového športu na Slovensku ako Karol LACKO, Karol HIL, Jozef BOHUSLAV.. S týmito pretekármi precestoval celú ČSSR a hlavne zbieral cenné skúsenosti, ktoré neskôr využil doma.
Po návrate zo základnej vojenskej služby v roku 1976 spolu s ďalšími nadšencami Ivanom BUJNOM, Františkom MELUŠOM, Pavlom BIELICHOM a dnes už nebohým Emilom HUDOKOM začali uvažovať o usporiadaní motokrosu vo Veľkom Klíži. Miloš Marko ako zručný mechanik upravoval sériové motocykle ČZ na motokrosové. V tomto období bola značka ČZ na vrchole slávy, vyše 90% produkcie exportovala do zahraničia, takže dostať sa k motokrosovému špeciálu, ktorého cena v tej dobe činila 36.000 Kčs, bolo takmer nemožné. Na výročnej členskej schôdzi zo Zväzarmu dňa 21.1.1978 bol za predsedu zvolený Miloš MARKO.

Miloš Marko spolu s pretekárom Jozefom Bohuslavom
Trať Stará tehelňa
Výbor AMK V. Klíž v tomto období organizoval zber kovového odpadu v
obci Veľký Klíž. Taktiež hľadali vhodné priestory pre zriadenie
motokrosovej dráhy. Mali vytypovaný priestor "Jarku na cernú", ale
nakoľko boli v blízkosti objekty JRD a chovali sa tu hospodárske
zvieratá žiadosť na túto lokalitu bola zamietnutá. Vtedajší predseda
JRD Vyčoma Klátova Nová Ves Jozef Gašparík ponúkol na zriadenie dráhy
priestor pasienku v Starej tehelni v Klíži, ktorý v tomto období JRD
prestalo využívať pre pasenie dobytka. V roku 1979 sa začalo s úpravami
terénu v Starej tehelni. Postupne sa začalo s budovaním parkoviska,
čistením priestoru od tŕnia, Práce trvali až do roku 1981, kedy bol už
upravený okruh s dížkou 2.400 m. Pri týchto prácach mechanizmami
pomáhalo JRD Vyčoma.
Na jeseň roku 1980 požiadal AMK V. Klíž Krajský výbor Zväzarmu v
Bratislave o usporiadanie Majstrovstiev Západoslovenského kraja v
motokrose. Tento nadriadený orgán žiadosti AMK vyhovel a pridelil
termín 11,10.1981. A taktiež vyčlenil z rozpočtu finančné prostriedky
pre krytie nákladov na toto podujatie. Prípravy na toto podujatie
vrcholili na jeseň 1981. Bolo treba zabezpečiť signalizačné vlajky,
rôzne označenia, pásku na vyznačenie dráhy a veľa iných vecí. V tomto
nám veľmi pomohol p, Michník z AMK pri ZDA v Partizánskom a veľa
ďalších obetavých občanov. Taktiež významne pomáhal OV Zväzarmu v
Topoľčanoch, ktorý zariadil potrebné veci od ČSLA v Topoľčanoch.
Nakoľko v Tehelni nebola prípojka elektriny a vody, tieto nám nezištne
poskytol pán Benedikt BUJNA s manželkou. Ich dom, ktorý susedil s
dráhou slúžil ako "hlavný stan organizačného výboru". Dnes už nežijúcim
manželom Bujnovým za ich obetavosť a morálnu podporu patrí úprimné
poďakovanie.

Členovia AMK pri jednej z nespočetného množstva brigád
Prvý ročník motokrosu
Prvý ročník motokrosu vo Veľkom Klíži sa uskutočnil 11.10.1981 v
kubatúrach 50 ccm, 250 a 500 ccm.
Za daždivého počasia sa od skorých ranných hodín začali schádzať
pretekári z celého Západoslovenského kraja. V parkovisku ich "ukladal"
Ivan Bujna, pretože toto ešte nebolo celkom dobudované. Tohto podujatia
sa zúčastnilo 87 pretekárov. Prvý a zároveň aj posledný krát sa v
Starej tehelni predstavila trieda 50 ccm. Vzhľadom na nepriaznivé
podmienky musela byť dráha pre túto triedu skrátená. V tejto triede sa
predstavil aj František HOSTINSKÝ z Jacoviec, ktorý neskôr hájil farby
nášho AMK v tiede 500 ccm. Kubatúru 250 ccm suverénne vyhral Štefan
JANKOVIČ z Partizánskeho. Aj napriek nepriaznivému počasiu sa podujatia
zúčastnilo veľké množstvo divákov. Guláš pre pretekárov i divákov
pripravil p. Karol Lauko. Hlásateľom na podujatí bol Kazimír Michnik z
Partizánskeho, ktorý preteky u nás komentoval dva roky. Ďalšie tri roky
komentoval náš člen Zväzarmu Vladimír KŇAZE.

Štefan Jankovič, víťaz prvého preteku vo Veľkom Klíži v kubatúre 250ccm
Štart našich jazdcov
V roku 1982 zakúpil AMK použité motocykle od AMK pri ZDA Partizánske.
Tieto motocykle ČZ 250 boli značne opotrebované a ich prevádzka
vyžadovala nemalé finančné prostriedky. Na II. ročníku, ktorý sa konal
11.9.1982 ako MZsK 250 ccm a 500 ccm sa predstavil aj domáci pretekár
Pavol KRÁTKY v triede 250 ccm, ktorý s vínimkou ZVS pretekal na
všetkých podujatiach vo Veľkom Klíži.
V III. ročníku motokrosu 25. 9. 1983 štartovali už aj ďalší domáci
pretekári Miloš MARKO a Pavol BIELICH v triede 500 ccm. V
triede 250 ccm sa predstavil aj mladý Marián HUDOK, ktorému
Ministerstvo vnútra v Prahe udelilo výnimku, aby ako 15 ročný mohol
absolvovať vodičský výcvik, obdržať vodičský preukaz a s ním mohol
štartovať na uzavretých okruhoch. Táto výnimka stála jeho otca Emila
nemalé úsilie a peňazí.

Marián Hudok na stupni víťazov (2.miesto)
Na IV. ročníku motokrosu v Starej tehelni 14.10.1984 sa vo farbách AMK
V. Klíž predstavili okrem spomínaných aj Fratišek HOSTINSKÝ v triede
500 ccm, Laco ŠÚŇ a Pavol BULAK v triede do 250 ccm. Na tomto preteku
MZsK štartovali triedy 250 ccm a 125 + 500 ccm.
V. ročník 30.6.1985 MZsK v triedach 250 ccm a 125 + 500 ccm posledný
krát organizoval AMK v spolupráci s
ZO Zväzarmu Turčianky, ktorého predsedom bol Ing. Anton DRAGULA. V
sezóne 1985 Miloš Marko skončil na 3. mieste v MZsK triedy 500 ccm.
Získal II. výkonnostnú triedu a postúpil do Majstrovstiev Slovenska. V
tomto roku ukončili aktívnu činnosť Miloš Marko a Pavol Bielich. Marián
Hudok v sezóne 1985 skončil v seriáli MZsK na 4. mieste.

Miloš Marko na ČZ 360
VI. ročník sa uskutočnil ó.7.1986 MZsK 250 ccm a 125 + 500 ccm.
Podujatie po prvý krát komentoval Gabo ZELENAY. Marián Hudok sa stal
majstrom SR v triede Junior. Nastúpil ZVS do Dukly Nitra, kde sa
zúčastňoval Majstrovstiev Slovenska v motokrose v triede 500 ccm.

Známy športový komentátor Gabo Zelenay často komentoval
zápolenie jazdcov na trati vo Veľkom Klíži
VII. ročník 21. 6. 1987 MZsK 250 ccm a 125 + 500 ccm. Po návrate zo ZVS
štartoval Pavol KRÁTKY na novom motocykli ČZ 250 typ 513, ktorý zakúpil
od vodičov kamiónu, ktorý ho priviezli zo ZSSR. Marián HUDOK postúpil
do Federálnych majstrovstiev ČSSR juniorov. V tejto sezóne ho
sprevádzalo viacero zranení.

Pavol Krátky na ČZ 250 typ 513
IX. ročník 25.6.1989. MZsK 250 ccm a 125 + 500 ccm. V tomto ročníku sa
predstavili okrem značky ČZ už aj japonské motocykle Yamaha a Suzuki.
Pri poriadaní podujatí pomáhali všetky zložky NF v obci. Ich činnosť
koordinoval p. Anton Miškeje predseda MNV V. Klíž. Taktiež sa na
všetkých podujatiach predstavila dnes už neexistujúca Dychová hudba z
V. Klíža.
Posledný X. ročník v Starej tehelni sa uskutočnil 8.7.1990. MZsK 250 -
125 + 500 ccm. Za domáci AMK štartoval už iba Pavol KRÁTKY. Po ochorení
svojho otca Emila, Marián HUDOK ukončil aktívnu činnosť.
Záver
V roku 1989 došlo k zmene spoločenských pomerov v ČSSR a tieto zasiahli
aj do diania v motokrose. Bol zrušený Zväzarm, ako dobre fungujúca
zastrešujúca organizácia, bez ktorej bolo poriadanie podujatí nesmierne
ťažké. Došlo k rapídnemu úbytku pretekárov i usporiadateľov. Priestor v
Starej tehelni začali užívať pôvodný vlastníci -Urbárska spoločnosť
obce V. Klíž a dnes už je priestor zalesnený.
Z týchto dôvodov došlo od roku 1990 k útlmu činnosti AMK V. Klíž a na
dlhú dobu utíchol zvuk závodných motocyklov. Spomienky na krásne a
napínavé preteky však nevymizli z myšlienok fanúšikov a divákov. Ako sa
ďalej uberal motokros vo V Klíži sa dozviete v ďalšom článku o
histórii náśho AMK.